Του Πρωτοσυγκέλλου της Ι. Μ. Φωκίδος, Γέροντος Νεκταρίου Μουλατσιώτη
Με την βοήθεια και την Χάρη του Κυρίου μας πλησιάσαμε την εορτή της Γεννήσεως του Ιησού Χριστού. Λίγες ημέρες και λίγες ώρες μας χωρίζουν από την ώρα που μέσα στους Ιερούς Ναούς μας οι πιστοί θα ψάλλουμε «Η Παρθένος σήμερον τον υπερούσιον τίκτει…». Έρχεται λοιπόν σήμερα ο Ευαγγελιστής Ματθαίος, όπως και άλλοτε τονίσαμε, να αποδείξει προς όλους τους ομοεθνείς του ότι ο αναμενόμενος Μεσσίας υπό των προφητών γεννήθηκε και είναι ο Ιησούς, ο υιός της Μαριάμ από τη Ναζαρέτ.
Ας μην αναμένουμε άλλον λοιπόν, στο πρόσωπο του Ιησού από τη Ναζαρέτ εκπληρώθηκαν όλες οι προφητείες. Αυτός είναι ο Χριστός, δηλαδή ο Μεσσίας. Γι’ αυτό και αναγκάζεται σήμερα ο Ευαγγελιστής Ματθαίος να καταγράψει όλο το γενεαλογικό δέντρο κατ’ άνθρωπον του Ιωσήφ του μνήστορος της Θεοτόκου, ώστε να καταδειχθεί ότι ο Ιησούς είναι απόγονος του Βασιλέως Δαβίδ, όπως ακριβώς αναμενόταν να είναι ο Μεσσίας κατά τους προφήτες.
Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε, για όσους δεν γνωρίζουν, ότι γάμος ή αρραβώνας μεταξύ των Ιουδαίων δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί, εάν δεν ήταν και οι δύο από την ίδια φυλή και αν δεν είχαν το ίδιο γενεαλογικό δέντρο. Αφού λοιπόν η Θεοτόκος αρραβωνιάσθηκε τον Ιωσήφ, άρα και Εκείνη ανήκε στο ίδιο γενεαλογικό δέντρο και ήταν και αυτή απόγονος του Βασιλέως Δαβίδ. Σωστά λοιπόν ο Ιησούς αποκαλείται υπό των ανθρώπων και των προφητών ως «υιός Δαβίδ».
Ο Ιωσήφ ήταν άνθρωπος δίκαιος, όπως τον ονομάζει ο Ευαγγελιστής, δηλαδή ήταν ένας ζωντανός άγιος. Όταν είδε την Θεοτόκο να είναι έγκυος, θεώρησε ότι είχε συναφθεί σχέση με κάποιο άλλο πρόσωπο, αφού ο ίδιος δεν τόλμησε ποτέ να την αγγίξει, γι’ αυτό εξάλλου και η Θεοτόκος ονομάζεται αμόλυντος. Σύμφωνα λοιπόν με τον εβραϊκό νόμο έπρεπε η Θεοτόκος να λιθοβοληθεί δημόσια, αφού βρέθηκε έγκυος ως πόρνη και μοιχαλίδα, διότι είχε «απατήσει» τον αρραβωνιαστικό της. Ωστόσο, ο άγιος Ιωσήφ που την λυπήθηκε, σκεπτόταν να την διώξει κρυφά για να γλιτώσει τον λιθοβολισμό.
Ο Θεός όμως που δεν εγκαταλείπει ποτέ τα πραγματικά Του παιδιά, έστειλε αμέσως τον Άγγελό Του για να ειδοποιήσει μέσα από ένα όνειρο τον Ιωσήφ: «Ιωσήφ υιέ Δαβίδ μη φοβάσαι…Το παιδί που ευρίσκεται μέσα στην κοιλιά της Μαριάμ είναι εκ Πνεύματος Αγίου, γι’ αυτό κράτησέ την κοντά σου». Έτσι, μετά από αυτή την ενύπνια παρουσία του Αγγέλου στον μνήστωρα Ιωσήφ, κάθε πονηρή υποψία του για την Θεοτόκο διαλύθηκε.
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος ερμηνεύει το γεγονός, εξηγώντας ότι έτσι έπρεπε να γίνουν τα πράγματα για να εξαπατηθεί ο διάβολος και η Θεοτόκος να ξεφύγει από την προσοχή του. Μας λέγει ο Άγιος ότι ο διάβολος παρακολουθούσε όλα τα σημεία των καιρών και γνώριζε ότι έφθανε η ώρα να γεννηθεί ο Μεσσίας. Γνώριζε πολύ καλά την προφητεία του Ησαΐα που έλεγε ότι: «Ιδού η Παρθένος εν γαστρί έξει και τέξεται υιόν τον Εμμανουήλ…». Δηλαδή ότι ο Μεσσίας θα γεννηθεί από μια κοπέλα Παρθένο. Γι’ αυτό και προσπαθούσε με πειρασμούς όλες τις άγιες κοπέλες να τις οδηγήσει στην πορνεία.
Λέγει ο Άγιος Γρηγόριος ότι ο δαίμονας πρόσεξε τις πολλές αρετές της Μαριάμ και είδε ότι ήταν η πλέον κατάλληλος Παρθένος για να γεννήσει τον Μεσσία και γι’ αυτό την παρακολουθούσε στενά. Βλέποντας όμως ότι οι Αρχιερείς έδωσαν την Μαριάμ στον Ιωσήφ και την αρραβώνιασαν μαζί του, εξαπατήθηκε ο διάβολος υπό του Θεού, όπως ακριβώς ο ίδιος είχε εξαπατήσει τον Αδάμ και την Εύα μέσα στον Παράδεισο.
Ο διάβολος βλέποντας τον αρραβώνα σκέφθηκε ότι η παρθενία της Μαριάμ τελείωσε. Συνεπέρανε ότι δεν είναι αυτή η Παρθένος κόρη που αναφέρει ο προφήτης Ησαΐας κι έτσι έπαψε να την παρακολουθεί και έστρεψε αλλού την προσοχή του. Με απάτη έχασε τον Παράδεισο ο Αδάμ, με «απάτη» εναντίον του πονηρού ξεκινά τώρα και η σωτηρία του ανθρωπίνου γένους. Τίποτα λέγει ο άγιος Γρηγόριος δεν είναι τυχαίο στη ζωή μας. Για όλα προνοεί και φροντίζει ο άγιος Πατέρας μας. Ανοήτως οι άνθρωποι συχνά θεωρούμε ότι όλα είναι τυχαία ή συμπτωματικά, ξεχνώντας την πρόνοια και τη δικαιοσύνη του Θεού.
Αδελφοί μου, η σωτηρία μας ξεκίνησε. Ο δαίμονας ηπατήθη και ετέχθη ο Σωτήρας μας Ιησούς Χριστός. Εμείς σήμερα γνωρίζουμε όλη την Αλήθεια. Η γνώση όμως αυτή δεν θα μας ωφελήσει σε τίποτα, εάν δεν κάνουμε κι εμείς ότι ακριβώς έκανε και ο μνήστωρ Ιωσήφ ο οποίος όπως μας λέγει το Ευαγγέλιο, εποίησεν ακριβώς ως προσέταξεν αυτώ ο Άγγελος Κυρίου. Σε εμάς όμως αδελφοί μου που δεν μας μίλησε Άγγελος Κυρίου, αλλά ο ίδιος ο Κύριος κατά την επίγεια ζωή Του, πώς κινούμεθα καθημερινά στη ζωή μας; Όπως ο Κύριος προσέταξε ή ζούμε όπως τα πονηρά πνεύματα μάς υποδεικνύουν; Ζω την ζωή μου εν Χριστώ ή όχι; Ζω Χριστούγεννα έχοντας μέσα στην ψυχή μου, στη θύμησή μου κάθε στιγμή τον Χριστό ή ζω Χριστούγεννα χωρίς Χριστό;
Ας ευχηθούμε από καρδιάς όλος ο κόσμος να γνωρίσει και να γευτεί αληθινά τον Κύριό μας, ώστε όλοι με χαρά να αναφωνήσουμε φέτος τα Χριστούγεννα το «γεύσασθε και είδετε ότι Χριστός ο Κύριος». Αμήν.
|