Τι είναι για σένα ο Χριστός;
Του Πρωτοσυγκέλλου της Ι.Μ. Φωκίδος, Γέροντος Νεκταρίου Μουλατσιώτη
Αδελφοί μου.
Σήμερα είναι η δεύτερη Κυριακή που διανύουμε μέσα στη νηστεία της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
Οι χριστιανοί που γνωρίζουν την πνευματική ωφέλεια της νηστείας, αγωνίζονται να την τηρήσουν και να την εφαρμόζουν χωρίς υποχωρήσεις και δικαιολογίες. Νηστεύουν, όχι επειδή είναι υποχρεωτικό, αλλά διότι αντιλαμβάνονται ότι ο άσωτος υιός ήλθε σε αυτογνωσία και μετάνοια εξαιτίας της πείνας που βίωνε. Ναι, η πείνα, η αποχή από το φαγητό, είναι δρόμος σωτηρίας. Εάν ο άσωτος υιός δεν έφτανε στο σημείο να στερείται της καθημερινής του τροφής και να σιτίζεται από την τροφή των χοίρων, δεν θα σκεφτόταν την επιστροφή στην πατρική του οικία.
Αυτό το σκοπό έχει κάθε νηστεία της Εκκλησίας μας, να ταυτίζουμε τον εαυτό μας με τον άσωτο και να ενθυμούμεθα ότι τελικά σώθηκε επειδή πείνασε σωματικά και πνευματικά. Άδειασε το στομάχι, αλλά άδειασε και η ψυχή του από τα χαρίσματα με τα οποία την είχε ενδύσει ο Θεός μέσα στον Παράδεισο. Προσπαθούσε αρκετό καιρό να γεμίσει την άδεια και γυμνή ψυχή του με αμαρτίες και υπηρετούσε δι’ αυτού του τρόπου τους δαίμονες που ο Κύριός μας τους απεικονίζει ως χοίρους. Ερχόμενος όμως σε αυτογνωσία, αναγνωρίζει την σωματική, αλλά και την πνευματική του πείνα. Έτσι γεννιέται μέσα του η μετάνοια.
Εν μέσω λοιπόν της αγίας αυτής περιόδου της Τεσσαρακοστής έρχεται σήμερα ο Ευαγγελιστής Μάρκος να μας υπενθυμίσει ένα μεγάλο θαύμα που έκανε ο Κύριός μας, όταν βρισκόταν στην αγαπημένη του πόλη, Καπερναούμ.
Εκεί λοιπόν, ενώ δίδασκε μέσα σε ένα σπίτι, θεράπευσε έναν επί πολλά χρόνια παράλυτο, τον οποίο οι συγγενείς του κατέβασαν λόγω του συνοστισμού από την σκεπή της κατοικίας. Ο Ιησούς όπως ακούσαμε, συγχώρεσε τις αμαρτίες του παραλυτικού, πρωτού να τελέσει το θαύμα.
Εκεί όμως ευρίσκοντο κάποιοι Γραμματείς που σκέπτονταν μεταξύ τους: Ποιος νομίζει ότι είναι ο Ιησούς που συγχωρεί αμαρτίες ανθρώπων; Δεν γνωρίζει ότι μόνο ο Θεός μπορεί να συγχωρεί αμαρτίες; Τότε θέλοντας ο Ιησούς, ο υιός της Μαριάμ από την Ναζαρέτ, να τους δείξει ότι είναι ο ίδιος ο Θεός και δημιουργός του κόσμου, ο οποίος έγινε άνθρωπος για να σώσει το πλάσμα του, τους λέγει: Δείτε ότι έχω αυτή τη δύναμη να συγχωρώ αμαρτίες, ως Θεός. Τι νομίζετε ότι είναι ευκολότερο για μένα, να συγχωρήσω τις αμαρτίες του παραλυτικού ή να τον σηκώσω από το κρεβάτι της ασθένειάς του; Δείτε ότι μπορώ να κάνω και τα δύο. Και ευθύς λέγει στον παράλυτο, σήκω επάνω και περπάτα. Τότε όλοι οι παρευρισκόμενοι τα έχασαν και έλεγαν: Ουδέποτε είδαμε στη ζωή μας να γίνονται τέτοια πράγματα˙ και εδόξασαν τον Θεό.
Αδελφοί μου, ξεκάθαρα ο Ευαγγελιστής Μάρκος θέλει να περάσει ένα σωτήριο μήνυμα για όλους μας και αυτό είναι το εξής: Ο Χριστός είναι ο αληθινός Θεός, ο δημιουργός μας.
Αλλά και ο Απόστολος Παύλος αυτό το μήνυμα θέλει να μεταδόσει στους συμπατριώτες του Εβραίους με την σημερινή επιστολή του στην οποία τους γράφει:
«Αδελφοί μου, ο Ιησούς είναι ο Μεσσίας που αναμέναμε. Αυτός είναι ο αναμενόμενος από τους προφήτες μας Χριστός. Δείτε τι λέγει γι΄ αυτόν ο βασιλιάς μας Δαβίδ στους ψαλμούς του, ακούστε πώς τον αποκαλεί Κύριο και μάλιστα του λέγει ότι συ Κύριε την γην εθεμελίωσες και οι ουρανοί είναι έργα των δικών σου χειρών». Εσύ δηλαδή Κύριε δεν είσαι μόνο ο αναμενόμενος Σωτήρας και Λυτρωτής μας, αλλά συ Ιησού Χριστέ είσαι ο δημιουργός της γης και οι ουρανοί είναι κατασκευασμένοι από τα δικά σου χέρια. Εσύ είσαι ο Κύριός μας και Θεός μας γι’ αυτό και μπορείς να συγχωρείς όλες τις αμαρτίες των ανθρώπων και παραλύτους να ανασταίνεις.
Βλέπετε αδελφοί μου, τόσο το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα, όσο και το αποστολικό, μας οδηγούν αβίαστα σε ένα συμπέρασμα, ότι ο Ιησούς Χριστός είναι ο ίδιος ο Κύριός μας, ο Θεός και δημιουργός μας, ο ποιήσας τον ουρανό και την γη. Ναι, ο Χριστός είναι ο Θεός της Καινής και Παλαιάς Διαθήκης. Ο Ιησούς είναι το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, Θεός αληθινός εκ Θεού αληθινού, που για τη δική μας σωτηρία έγινε άνθρωπος και περπάτησε ανάμεσά μας, θέλοντας να ανυψώσει τον πεσμένο από την αμαρτία άνθρωπο στην πρώτη του δόξα, να τον οδηγήσει στην θέωση. Αυτή είναι η πίστη των Ορθοδόξων και της Εκκλησίας μας.
Εσύ άνθρωπε του 21ου αιώνα, πιστεύεις ότι ο Ιησούς της Ναζαρέτ, ο υιός της Μαριάμ, της υπερευλογημένης Θεοτόκου, είναι ο Θεός και δημιουργός του σύμπαντος, Αυτός που δημιούργησε και εσένα τον ίδιο ή μήπως αναμένεις κάποιον άλλον μεσσία, όπως αναμένουν έως σήμερα οι Εβραίοι;
Αδελφοί μου τι είναι για όλους εμάς ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ; Η απάντηση του καθενός μας έχει μεγάλη σημασία για την ίδια την ζωή μας, και επάνω στη Γη, αλλά και στην αιωνιότητα. Η απάντησή μας χαράζει το μέλλον και την πορεία της καθημερινότητάς μας. Η πλειοψηφία της σημερινής ανθρωπότητας δείχνει να έχει ΄΄γυρίσει την πλάτη΄΄ της στον Ιησού Χριστό. Ο σύγχρονος άνθρωπος αναζητά την χαρά και την ευτυχία όχι κοντά Του, αλλά φεύγοντας μακριά Του, όπως ο άσωτος.
Αποτέλεσμα αυτής της αποστασίας είναι η τραγική πορεία, ο θλιβερός ηθικός και πνευματικός κατήφορος της σημερινής κοινωνίας, το αδιέξοδο του παγκόσμιου πολιτισμού. Ο σύγχρονος άνθρωπος μάταια αναζητά την χαρά, το γέμισμα της ψυχής και την ευτυχία του εκεί που τα αναζητούσε και ο άσωτος. Δυστυχισμένα πλήθη προσπαθούν, όπως διαπιστώνουμε όλοι μας, να γεμίσουν τις γυμνές και άδειες ψυχές τους με την αμαρτία, υπηρετώντας τους δαίμονες που επιζητούν την καταστροφή μας. Αναζητούν σε μολυσμένες πηγές και σε ψεύτικους μεσσίες τρόπους και μεθόδους για την σωτηρία τους και το γέμισμα της καρδιάς τους. Όσοι έχουν αυτιά ωστόσο για ν’ ακούν, ας ακούσουν όσα μας διδάσκουν σήμερα ο Ευαγγελιστής Μάρκος και ο Απόστολος Παύλος: Σωτηρία και χαρά μακράν του Ιησού Χριστού δεν υπάρχει, ο ουρανός και η γη θα παρέλθουν, αλλά Αυτός και οι σωτήριοι λόγοι Του θα μείνουν εις τον αιώνα του αιώνος.
Μακάριοι εκείνοι που ακούουν και εμπιστεύονται τη φωνή του Ευαγγελίου. Μακάριοι όσοι αναγνώρισαν και δέχτηκαν τον Ιησού Χριστό ως αληθινό και μοναδικό Θεό της καρδιάς τους. Ας γνωρίζουν όλοι όσοι ακολούθησαν το εσφαγμένο Αρνίο ότι στην Βασιλεία Του θα συμβασιλεύσουν μαζί Του εις αιώνας αιώνων, αμήν.
|