Αποστολικά Μηνύματα
Κυριακή πρό της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού 13/9/2020
«Εμείς έχουμε άρχοντες σαν τον Νικόδημο;»
Του Πρωτοσυγκέλλου της Ιεράς Μητροπόλεως Φωκίδος,
Γέροντος Νεκταρίου Μουλατσιώτη
Αγαπητοί μου αδελφοί.
Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης στην σημερινή του ευαγγελική περικοπή αναφέρεται σε ένα από τα ωραιότερα περιστατικά από την ζωή του Ιησού Χριστού. Μας παρουσιάζει την μυστική συνάντηση του Χριστού με τον Ιουδαίο άρχοντα Νικόδημο, κατά την οποία ο Θεάνθρωπος αποκαλύπτει στον νυκτερινό μαθητή θεολογικές και πνευματικές αλήθειες, όπως τι σημαίνει να ξαναγεννιέται κανείς πνευματικά, αλλά και ποια είναι η αιώνια ζωή.
Ο Ευαγγελιστής επισημαίνει το σημαντικότερο σημείο της συνομιλίας του Ιησού με τον Νικόδημο, το οποίο είναι ο σταυρικός θάνατος του Χριστού και η σημασία του για τους ανθρώπους, καθώς διά του σταυρικού θανάτου χαρίζεται στον κόσμο η αιώνια ζωή.
Αδελφοί μου. Για να κατανοήσουμε σήμερα τους λόγους του Ευαγγελιστή Ιωάννη, αλλά και του Αποστόλου Παύλου στο αποστολικό του κείμενο, πρέπει να έχουμε υπόψη μας τα εξής: Ο Κύριος και Θεός μας είναι μόνο αγάπη. Είναι όλος αγάπη. Όποιος αγαπά, θέλει την αγάπη του αυτή να την μοιράζεται. Έτσι ξεκίνησε η δημιουργία όλου του κόσμου. Θέλει ο Θεός την αγάπη Του να την μοιραστεί με όλα τα πλάσματά Του, άψυχα και έμψυχα. Η αγάπη γίνεται πηγή δημιουργίας, από την οποία αναφύεται η κοινωνία, ώστε όσα έχει ο Θεός, να έχουν όλη η πλάση και τα πλάσματά Του. Έτσι έχουμε την δημιουργία των αγγελικών Πνευμάτων, των Ουρανίων Δυνάμεων και των γήινων πλασμάτων. Έχουμε την δημιουργία του ορατού και του αόρατου κόσμου.
Όλοι και όλα μοιράζονται αυτή την αγάπη του Θεού. Ώσπου ένα από τα πλάσματα του αόρατου κόσμου, ο Εωσφόρος, από εγωισμό κινείται κατά του Δημιουργού Θεού. Αυτή η κίνηση του Εωσφόρου τον απομακρύνει από την πηγή της δημιουργίας, από την πηγή του φωτός και της ζωής. Τον μετατρέπει σε σκοτεινό άγγελο. Ονομάστηκε και διάβολος, διότι αργότερα θα διαβάλει, θα συκοφαντήσει δηλαδή τον Θεό στους πρώτους ανθρώπους που Εκείνος δημιούργησε. Έτσι οι Πρωτόπλαστοι αντί ν΄ ακολουθούν και να εμπιστεύονται τον Κύριο και Δημιουργό τους, θα πιστέψουν τους συκοφαντικούς λόγους του Εωσφόρου. Έκτοτε ο Εωσφόρος αποκαλείται και Διάβολος.
Η απιστία αυτή των πρώτων ανθρώπων στους λόγους του Δημιουργού Τους, και η πίστη που έδειξαν στους λόγους του Διαβόλου, επέφερε την πτώση του ανθρώπου και την απομάκρυνσή του από τον Δημιουργό και Θεό του, την μοναδική πηγή της ζωής και του φωτός. Ως εκ τούτου, επήλθε στον άνθρωπο ο θάνατος, και το πνευματικό σκότος κατέλαβε πλέον τον ανθρώπινο νου.
Έκτοτε ο φθόνος και η κακία εξωθεί τον Εωσφόρο να διαβάλλει συνεχώς στους ανθρώπους τον Θεό της αγάπης, ώστε αυτοί να αποκόπτονται από την πηγή της ζωής τους, και το θανατηφόρο σκοτάδι να γίνεται γι' αυτούς μία μόνιμη κατάσταση.
Αδελφοί μου. Ο Νικόδημος ρωτά τον Χριστό γύρω από αυτά τα θέματα και ο Ιησούς του απαντά. Ο Κύριος τον βοηθά να συνειδητοποιήσει ότι ο Υιός του ανθρώπου που βρίσκεται ενώπιόν του είναι ο Υιός του Θεού. Είναι Εκείνος που πάντα ήταν, είναι και θα είναι δίπλα στον Πατέρα Του. Εκείνος που ήλθε από αγάπη στην γη, για να καταλύσει το κράτος του Διαβόλου, και να φέρει ξανά όλον τον απομακρυσμένο κόσμο που πλανήθηκε από τον Εωσφόρο σε κοινωνία μετά του Θεού. Ήλθε ως άνθρωπος στη γη, ώστε κάθε άνθρωπος που θα πιστέψει σ' Αυτόν, θα μπορεί να ζήσει αιώνια, καθώς Εκείνος θα καταργήσει τον θάνατο και το σκοτάδι. Στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού αποκαλύπτεται εκ Θεού η μοναδική Αλήθεια. Μόνο δι΄ αυτού του τρόπου ήταν δυνατόν να σταματήσουν τα ψεύδη και οι συκοφαντίες του Διαβόλου που οδήγησαν την ανθρωπότητα στο σκοτάδι, την δυστυχία και τον θάνατο.
Ο άνθρωπος καλείται ελεύθερα για μία φορά ακόμη, να διαλέξει μεταξύ της ζωής και του θανάτου, του φωτός και του σκότους, της μακαριότητας και της κολάσεως. Ο Θεός δείχνει όλη Του την αγάπη προς τον κόσμο, διότι θέλει να σώσει τον κόσμο, ώστε να ζει ευτυχισμένα και αιώνια. Ο Ιησούς αποκαλύπτει στον Νικόδημο ότι Εκείνος που είναι Υιός του Θεού, Εκείνος που υπάρχει προαιωνίως, ξέρει και γνωρίζει τα πάντα. Όπως έγινε τότε στην έρημο, που ο Μωυσής ύψωσε το χάλκινο φίδι επάνω σε ένα λόφο και όσοι το κοιτούσαν σώζονταν από τον θάνατο, έτσι θα γίνει και τώρα Νικόδημε, βεβαιώνει ο Ιησούς. Ο Υιός του ανθρώπου πρέπει να υψωθεί σταυρωμένος επί του λόφου. Και όποιος στρέφεται προς Αυτόν και πιστέψει σ' Αυτόν, θα νικήσει τον θάνατο και θα έχει πλέον ζωή αιώνια. Γι΄ αυτό με έστειλε ο Θεός. Όχι για να κρίνω τον κόσμο, αλλά επειδή ο Θεός αγαπά αυτόν τον κόσμο, και δι΄ εμού θέλει να σωθεί ο κόσμος.
Αδελφοί μου. Ακούσατε τι ωραίο πνευματικό διάλογο είχε ο Χριστός με τον άρχοντα των Ιουδαίων τον Νικόδημο, ο οποίος υπήρξε και κρυφός Του μαθητής. Άραγε αδελφοί μου, οι δικοί μας άρχοντες σήμερα έχουν πνευματικά ενδιαφέροντα; Αναζητούν τον Θεό; Διψούν για την Αλήθεια; Συνδιαλέγονται με τον Ιησού Χριστό; Ποθούν ν΄ αναγεννηθούν πνευματικά και ν΄ αποκτήσουν την αιώνια ζωή; Ποια είναι τα ενδιαφέροντα των σημερινών αρχόντων μας; Εάν είναι μόνο τα υλικά αγαθά, τότε αλίμονο στους λαούς που κυβερνούν. Εάν όμως αναζητούν τον Χριστό, όπως τον αναζητούσε ο άρχοντας των Ιουδαίων Νικόδημος ή ο πρώτος Κυβερνήτης της Ελλάδας μας, ο Ιωάννης Καποδίστριας, τότε ευλογία και χαρά σκεπάζει αυτούς τους λαούς που κυβερνούν.
Αδελφοί μου. Ανάλογο με το σημερινό ευαγγελικό μήνυμα είναι και αυτό που στέλνει προς όλους μας και ο Απόστολος Παύλος στην προς Γαλάτας επιστολή του. Μας λέγει ότι δεν καυχάται για κανέναν άλλο λόγο παρά μόνον για τον Εσταυρωμένο Ιησού Χριστό· και εύχεται όποιος ακολουθεί αυτή την οδό, η ειρήνη και το έλεος του Θεού να είναι μαζί του.
Η αγάπη του Θεού για τον άνθρωπο νίκησε πάνω στο σταυρό και πάντα θα νικά. Ο Θεός μάς αγάπησε και μάς αγαπά τόσο πολύ, που για την δική σου και τη δική μου σωτηρία θυσίασε τον μονογενή Του Υιό. Δι’ αυτού του σταυρικού θανάτου επήλθε η σωτηρία όλων μας. Άρχοντες, κλήρος και λαός ας αγαπήσουμε και ας ακολουθήσουμε όλοι μας τον Ιησού Χριστό, κατά το παράδειγμα του αγίου άρχοντα των Ιουδαίων Νικοδήμου αν ποθούμε και εμείς η ειρήνη και το έλεος του Θεού να είναι μαζί μας. Αμήν. Γένοιτο.
|