Εκκλησιαστικός σάλος με τα Ιερά Ησυχαστήρια
Απο τον Δεκέμβριο του 2010  το "Ο.Π"  είχε αναδείξει το μείζον αυτό ζήτημα, δημοσιεύοντας και σχολιάζοντας  τα όσα είχε πεί τότε ο  δικηγόρος  κ.Κανελόπουλος  σχετικά  με την μεθόδευση  της κατάργησης  του  "αυτοδιοίκητου" και εν γένει της "αυτοτέλειας" ΟΛΩΝ των  Ιερών  Ησυχαστηρίων της Ελλάδος ( βλ. αναρτήσεις  με τίτλο :  εδώ και εδώ)
Δυστυχώς, όσα  είχαμε  τότε ως  "λογισμούς"  φαίνεται ότι  αποκτούν  θέση στην  σημερινή  θλιβερή πραγματικότητα της κατοχικής Ελλάδας.

Αν λοιπόν  οι  ξένοι επικυρίαρχοι  και οι λυκόμορφοι  φορολογητές ( χαρακτηρισμός του Οσίου  Ευγενίου του Αιτωλού) μιας  δωσίλογης και πάντως δοτής κυβέρνησης, "βιάζονται" στην  θεσμοθέτηση των όρων της  εξόντωσης  ενός ολόκληρου λαού  και της  ολοκληρωτικής παράδοσης  της εθνικής μας κυριαρχίας, δεν μπορούμε να βάλουμε  μπροστά τον "καλό λογισμό" σχετικά   με την "βιασύνη" της  Ιεράς Συνόδου  να  λάβει   "εδώ και τώρα" αποφάσεις   για  το μέλλον  των Μοναστηριών μας.

Το αυτοδιοίκητο και η αυτοτέλεια  των Ιερών  ησυχαστηρίων  δεν είναι αυτό  που εμποδίζει  την  "ευνομία" ή την  "τάξη"  της Αγίας μας Εκκλησίας  της οποίας Κεφαλή είναι ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός. Άλλα  σπουδαιότερα και σημαντικότερα  είναι αυτά  που  υποσκάπτουν  τα ποιμαντικά και διοικητικά της  θεμέλια.
Δεν μπορεί π.χ  αν κάποιος θέλει να γίνει μοναχός να πρέπει να πάρει πρώτα την "άδεια" του τοπικού   Επισκόπου (άρθρο 6  του σχεδίου του νέου κανονισμού λειτουργίας των Ιερών ησυχαστηρίων).Η  υπερχιλιετής  παράδοση αλλά και οι Ιεροί κανόνες,  έχουν  φροντίσει και σε αυτό το  θέμα  να μην υπάρχουν  εμπόδια  στο αυτεξούσιο  του πιστού  παρά μόνο  εκείνα που  εκ της  ποιμαντικής θέσεως τους  μπορούν  να εγείρουν   α) ο πνευματικός  του  υποψηφίου μοναχού και β)  το ηγουμενοσυμβούλιο  της Ιεράς Μονής  στην οποία έχει εκφράσει  την επιθυμία  ο  πιστός.
Στο ίδιο άρθρο  επιχειρείται να γίνει  θεσμός  (τηρουμένων των αναλογιών) αυτό για το οποίο κατεδικάσθη  ο  τέως Αττικής Παντελεήμονας ( αναφερόμεθα στο γνωστό σκάνδαλο  με την υφαρπαγή  των δωρεών απο την  Ι.Μ  Αγ Ευφραίμ Νέας Μάκρης).

Με απλά λόγια  ο τοπικός  Επίσκοπος  θα  μπορεί να ασκεί  εξουσία  όμοια με  εκείνη  του  επιτρόπου του ΔΝΤ  όσον αφορά  τα οικονομικά  των  μοναστηριών.
Ιδού λοιπόν  πως το κράτος  δια της  Ιεράς Συνόδου  με την οποία, όπως  επισήμως δηλώνουν  εκπρόσωποί του, έχουν "άριστες σχέσεις", θα μπορεί  αύριο να  χειραγωγεί  με όπλο τα οικονομικά, τη  λειτουργία μιας Ιεράς Μονής  ή να επηρεάζει  ακόμα και την ίδια της την ύπαρξη.Ακόμα  και πρό αυτού του πιθανού μελλοντικού (;) κινδύνου, η Ιερά Σύνοδος  έπρεπε να  μην ανακινήσει  και μάλιστα ακαίρως τέτοια θέματα.
Αν κάποιο μοναστήρι  "ξεφύγει" απο  αυτά  που ορίζουν  οι αποφάσεις των Αγίων Θεοπνεύστων Οικουμενικών Συνόδων , οι Ιεροί Κανόνες και  γενικά  η Ιερά Παράδοση  της Εκκλησίας  μας, τότε  η υπάρχουσα πνευματική , ποιμαντική και διοικητική εξουσία"  του  τοπικού Επισκόπου αλλά και της Ιεράς Συνόδου, είναι υπεραρκετές  για να επαναφέρουν  την αδελφότητα  της Ιεράς Μονής  στον  "σωστό" δρόμο .
Το ότι η Ιερά Σύνοδος  "μιμείται" (όσον αφορά τις   διαδικασίες) , την  παρούσα  και γνωστή  σε όλους μας αντισυνταγματική και προ πάντων αντιδημοκρατική "πυρετώδη"   νομοθετική  δραστηριότητα  της δικομματικής  δοτής κυβέρνησης, κάνει  το πιστό και εκ παραδόσεως  φιλομοναχικό πλήρωμα  της Εκκλησίας  να ανησυχεί  και να αμφιβάλλει  και για  την ορθοκρισία  της.

Ο πιστός λαός δεν θα νοιώσει "ανακούφιση"  απο τα σημερινά  δεινά, αν  π.χ η  Εκκλησία  ιδρύσει  απροσκόπτως  πέντε - έξι  φωτοβολταϊκά  πάρκα  παραγωγής   "πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας", ούτε ασφαλώς αν  επιχορηγηθεί  έτι  περισσότερο η  αντιπατερική  προπαγάνδα και δραστηριότητα  των εντός  της εκκλησίας   αναδυομένων αιρέσεων (χαρακτηρισμός του  Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου κ. Ιεροθέου).
Οι Έλληνες  ανέκαθεν, στις δύσκολες ή τραγικές για το έθνος περιόδους ,  θεωρούσαν  τα μοναστήρια  ως καταφύγιο, στο οποίο μαλιστα κατέφευγαν όταν εκ των πραγμάτων αυτά   αποτελούσαν  τους θύλακες  υπεράσπισης  της  "πίστεως του Χριστού  της Αγίας και της πατρίδος την Ελευθερίαν".
Ας προσέξει λοιπόν η Ιερά Σύνοδος  πριν αποφασίσει  για αυτούς  τους θύλακες  και μάλιστα  όταν  σκοπεύει να το πράξει  ερήμην  των άμεσα  ενδιαφερομένων  δηλαδή των εκπροσώπων  των Ιερών Μονών και Ησυχαστηρίων.
(Σχόλιο από το Ορθόδοξο Παρατηρητήριο)
 
ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ-ΕΚΚΛΗΣΗ
Του δικηγόρου Ιωάννου Κανελλόπουλου

 Πρός
 1)Τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος Κ. Ιερώνυμο
2) Τα μέλη της Συνοδικής επιτροπής επί του μοναχικού βίου
3) Τους Σεβασμιωτάτους Αρχιερείς  της Δ.Ι.Σ.
4)Προς άπαντας τους Αρχιερείς των ιερών μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος
5) Αρχιμανδρίτη Μεθόδιο Κρητικό, εισηγητή της συνοδικής επιτροπής επί του μοναχικού βίου
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

1)Εις τα εν Ελλάδι ιερά Ησυχαστήρια
2)Εις τις εν Ελλάδι ιερές μονές
3)Εις τον ημερήσιο και περιοδικό τύπο
4) Διαδικτυακούς τόπους και εκκλησιαστικά πρακτορεία

Δευτέρα 05-03-2012
Μακαριώτατε,  Άγιοι αρχιερείς ευλογείτε,
Δια της παρούσης αναφέρομαι προς Υμάς, καθότι όπως πληροφορούμαι την προσεχή Πέμπτη 15 Μαρτίου τρέχοντος έτους, έχετε προγραμματίσει ημερίδα, για την έγκριση νέου κανονισμού ‘Περί των εν Ελλάδι Ορθοδόξων Ιερών Ησυχαστηρίων’.

Μετά από επικοινωνία που είχα με πολλά Ησυχαστήρια, διεπίστωσα, ότι οι περισσότερες αδελφότητες αυτών, έχουν παντελή άγνοια της εν λόγω προγραμματισθείσης ημερίδος, καθότι δεν έλαβαν έως τώρα ουδεμία πρόσκληση, ενώ συγχρόνως εξέφραζαν την εύλογη απορία τους για την επιλογή του χρόνου, εν μέσω δηλαδή της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

Στην παράδοση του μοναχισμού,η Μεγάλη και Αγία Τεσσαρακοστή, έχει εξέχουσα σημασία, ακόμα και εμείς οι κατά κόσμον Χριστιανοί,έχουμε εκ των γονέων μας και των παππούδων μας γαλουχηθεί, ότι αυτές τις ημέρες και εμείς πρέπει να περιορίζουμε τις άσκοπες εξόδους μας και να βρίσκομεν ευκαιρίας για αναχώρηση προς τας Ιεράς Μονάς και τα Ιερά Ησυχαστήρια,δια την πνευματικήν ανάτασή μας. Οι δε μοναχοί τηρούν με πολύ αυστηρότητα, το ησυχαστικό πνεύμα και πρόγραμμα, πηγαίνοντας από το κελί τους εις την εκκλησία και πάλι εις το κελί τους, αποφεύγοντας τας συντυχίας και με αυτούς ακόμα τους μοναχούς της Ιεράς Μονής τους. Οι δε παλαιότεροι μοναχοί  τηρούντες αυστηρότερον τας παραδόσεις, άφηναν και αυτάς τα ιδίας Ιεράς Μονάς και οδηγούντο εις την εσωτέραν έρημο και επέστρεφον την Κυριακή των Βαΐων.
 
Δεν μπορούμε να κατανοήσουμε ποιος ο λόγος που οι «ενδιαφερόμενοι» για τον Ησυχαστικό (περί Ησυχαστηρίων ο λόγος) μοναχισμό δεν καταθέτουν στοιχειώδη σεβασμό στις αιώνιες παραδόσεις του μοναχισμού και της Εκκλησίας και καλούν από όλη την Ελλάδα, τις μοναχές και τους μοναχούς, εν τω μέσω της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, στην Αθήνα, για συζητήσεις και διαλόγους και μάλιστα νομοκανονικούς.
 
Τι επείγουσα διαδικασία είναι αυτή; Και ποιος σοβαρός λόγος υφίσταται ώστε να καταπατούνται «όρια αιώνια α έθεντο οι πατέρες υμών;»
Αληθεύει ότι αυτό εμεθοδεύθη, προκειμένου αυτός ο κανονισμός να προλάβει να περάσει από αυτή τη Βουλή και αυτή την κυβέρνηση, που πέρασε για την πατρίδα μας νομοθετήματα που υποθηκεύουν και το μέλλον της πατρίδος και το δικό μας και των παιδιών μας και φυσικά δεν έχει ευαισθησίες τέτοιες, που να την εμποδίσουν να υποθηκεύσει και το μέλλον των Ιερών Ησυχαστηρίων;

Το βέβαιο πάντως είναι ότι μόλις  δύο εβδομάδες πριν την ημερίδα της 15-03-2012, ενημερώθηκαν μερικά μόνον ησυχαστήρια δια την ημερίδα, ενώ άλλα, δεν έχουν καν κληθεί να καταθέσουν τας απόψεις των και αγνοούν πλήρως αυτή τη διαδικασία.
 
Μάλιστα, όπως προκύπτει από το πρόγραμμα της ημερίδος, προβλέπεται κατά την διάρκεια αυτής, πρόγευμα και γεύμα, αλλά δεν προβλέπεται κανένας  εισηγητής εκ μέρους των Ιερών Ησυχαστηρίων. Ο μόνος εισηγητής που προβλέπεται είναι εκ μέρους της Ιεράς Συνόδου, ο σεβαστός π. Μεθόδιος Κρητικός, η εισήγηση του οποίου είναι από την πλευρά των προωθούντων τον νέο κανονισμό επισκόπων, ενώ οι εκπρόσωποι των Ησυχαστηρίων, στερούνται εισηγητού και δεν τους έχει κοινοποιηθεί ούτε καν η εισήγησις, επί της οποίας καλούνται να προσέλθουν και να τοποθετηθούν, με αποτέλεσμα ,αφ’ενός μεν να στερούνται της στοιχειώδους δυνατότητος να προετοιμασθούν, ώστε να τοποθετηθούν επί των θέσεων της εισηγήσεως, αφ’ετέρου δε, όσοι εκπρόσωποι των Ιερών Ησυχαστηρίων προσέλθουν στην ημερίδα και για πρώτη φορά ακούσουν τα της εισηγήσεως, θα οφείλουν για ένα τέτοιο μεγίστης σημασίας ζήτημα, να θέσουν υπ’όψιν των Γεροντικών τους συνάξεων το περιεχόμενο της εισηγήσεως, να λάβουν  νόμιμα απόφαση από την γεροντική σύναξη του Ησυχαστηρίου τους, σύμφωνα με τον κανονισμό που διέπονται και στην συνέχεια εκφέρουν τας νομίμως εκπεφρασμένας εις τας γεροντικάς συνάξεις, απόψεις των.
 
Εφόσον ο εισηγητής ορίζεται εκ της Ιεράς Συνόδου για την προώθηση του νέου κανονισμού των Ιερών Ησυχαστηρίων, δίκαιο και ειλικρινές θα είναι, ο εισηγητής να είναι Επίσκοπος και μάλιστα εκ των ασκούντων πιέσεις για την προώθηση του νέου κανονισμού, από δε την πλευρά του π. Μεθοδίου, φρονούμε ότι, η θα έπρεπε να είναι εισηγητής των Ησυχαστηρίων, εαν αυτά τον επέλεγαν, η θα ώφειλε, να μην δεχθεί, ηγούμενος ων Ησυχαστηρίου, να δίδει άλλοθι στους επισκόπους, ώστε να επικαλούνται στην συνέχεια ότι ο εισηγητής ήταν καθηγούμενος Ιερού Ησυχαστηρίου, που όμως ούτε καν την εισήγησή του έως σήμερα, δεν κοινοποίησε στα Ησυχαστήρια.

Φρονούμε ότι ο π. Μεθόδιος, σεβόμενος το πλήθος των Ιερών Ησυχαστηρίων, θα κατανοήσει ως «Μεθόδιος», την «Μεθόδευσιν» των προωθούντων τον νέο κανονισμό και φερόμενος τίμια ,πνευματικά και ηθικά θα παραιτηθεί από εισηγητής. Όταν τα θέματα αφορούν το γενικό καλό και πλήθος μοναστικών καθιδρυμάτων, το θέμα της υπακοής δεν θα πρέπει να είναι αδιάκριτο, δεν μπορεί να πιστεύει κανείς ότι οφείλει να κάνει υπακοή και σε τέτοιου τύπου μεθοδεύσεις, όταν μάλιστα είναι «Μεθόδιος».
 
Αυτά, όσον αφορά την ορθότητα της διαδικασίας, ως προς την ουσία του θέματος θα επανέλθωμε.
Ευελπιστούντες Άγιοι Αρχιερείς, ότι δεν θα παραβλέψετε την έκκληση μας αυτή, παρακαλούμε όπως αναβάλλετε την ημερίδα, δια ευθετότερο χρόνο,  αφού προηγουμένως, έχει οριστεί εκ μέρους των Ιερών Ησυχαστηρίων, τριμελής επιτροπή, η οποία θα εκφράζει και θα εκπροσωπεί τα εν Ελλάδι Ιερά Ησυχαστήρια κατά την διαδικασία αυτή και υπό την προϋπόθεση βεβαίως,ότι θα έχουν λάβει προηγουμένως ,όλα τα Ησυχαστήρια, τας εισηγήσεις ,τόσο της Συνοδικής Επιτροπής επί του Μοναχικού βίου όσο και την εισήγηση της τριμελούς επιτροπής των, ωστε να δύνανται να τοποθετηθούν επ΄αυτών, οι Γεροντικές Συνάξεις των.
 

Μετά σεβασμού και τιμής
                                                               
Ιωάννης Κανελλόπουλος

 
[ Πίσω ]
Κοινοποίηση